BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Bilgisayar kullanımı yirminci yüzyılın özellikle son on yılında artmıştır. Bu artış, hem tüm dünyaya yayılarak hem de kullanım alanı çeşitlenerek olmuştur.
Bilişim Teknolojileri; bilgisayar sektöründeki gelişmelerin sonucunda ortaya çıkmış ve verileri saklamak, iletmek ve işlemek için kullanılan bilgisayar donanım ve yazılım teknolojilerini içeren bir alandır.
Ancak bugün için Bilişim Teknolojileri (BT), yalnızca bilgisayar sistemlerinin kurulması ve yazılımların yapılandırılması ile sınırlı bir alan değildir. BT, güncel bir bakışla bilgisayar donanımı, yazılımı, bilgisayar ağları, iletişim teknolojileri, bu alanda yetişmiş insan gücü, prosedürler, internet, intranet ve iletişim araçları gibi çok sayıda bileşene sahiptir.
Ülkemizde işletmeler kurumsallaşma yolunda hızla ilerledikçe Bilişim Teknolojileri alanına olan ihtiyaç daha da artmaya başlamıştır. Bu sebepten, Bilişim Teknolojileri alanında yeterlik sahibi insanlara çok ihtiyaç duyulmaktadır. Halen başka dallardan, mesleklerden insanlar bu alandaki ihtiyaca yönelmeye devam etmektedirler. Ancak doğru olan bu alanın içinde, temelden bu yeterliklere sahip insanlar yetiştirmektir.
Gelecekte de bilişim teknolojileri, çalışma hayatının en önemli unsuru olmaya devam edecektir. Bu alanda yeterlik sahibi insanlar yetiştirmek ülkemizde bu sektörün gelişimi ve ilerlemesi için çok önemlidir.
B. ALANIN ALTINDA YER ALAN DALLAR
Bilişim Teknolojileri alanı altında şu dallar bulunmaktadır: (Okulumuzda bu alanda sadece Anadolu Meslek Programı kapsamında eğitim-öğretim verilmektedir)
Ağ İşletmenliği
Web Programcılığı
Veri Tabanı Programcılığı
Bilgisayar Teknik Servisi
AĞ İŞLETMENİ
Tanım
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, ağ sistemlerinin kurulumu, yönetimi ve ağ ortamı üzerinde yaşanabilecek sorunlar, çözüm yolları ve geniş ağ sistemleri yönetimine sahip nitelikli kişidir.
Görevleri
İş organizasyonu yapmak,
Analiz yapmak,
Algoritma yapmak,
Ağ kurulacak ortamı (ağın altyapısını) oluşturmak,
Oluşturulan ortama fiziksel olarak bilgisayar ağı kurmak,
Geniş ağ sistemleri için yönlendirme yapmak,
Bilgisayar ağını yönetecek sunucu işletim sistemini kurmak,
Sunucuyu ağdaki bilgisayarların yöneticisi olarak tespit etmek,
Ağ ortamında oluşabilecek fiziksel ve yazılımsal sorunları gidermek,
Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
WEB PROGRAMCISI
Tanımı
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım olarak kurulumu bilgilerinin yanında, web sayfası tasarımına ve programlama dilleri yardımıyla etkileşimli web uygulamaları hazırlayan nitelikli kişidir.
Görevleri
İş organizasyonu yapmak,
Analiz yapmak,
İhtiyaçları değerlendirmek,
Algoritma yapmak,
Web sitesinin görsel tasarımını yapmak,
Tasarlanan sitenin yerel yayınını yaparak test etmek,
Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
VERİ TABANI PROGRAMCISI
Tanım
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, veri tabanı ve programlama dilinin kurulumu, veri tabanının oluşturulması ve yönetimi, yazılım geliştirme, hata giderme, bakım yapabilen ve yedek alabilen nitelikli kişidir.
Görevleri
İş organizasyonu yapmak,
Analiz yapmak,
İhtiyaçları değerlendirmek,
Algoritma yapmak,
Veri tabanına ait tabloları tasarlamak,
Veri tabanına ait tabloları program üzerinde oluşturmak,
Veri tabanına ait arayüz ortamını geliştirmek,
Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek,
Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
BİLGİSAYAR TEKNİK SERVİSÇİSİ
Tanım
Bilgisayar sistemlerinin donanım ve yazılım kurulumu, bakım ve arıza giderme işlemleri ve bilgisayar ile kontrol edilebilen sistemler kurabilen nitelikli kişidir.
Görevleri
İş organizasyonu yapmak,
Analiz yapmak,
İhtiyaçları değerlendirmek,
Hataları tespit etmek,
Algoritma yapmak,
Arıza gidermek,
Elektronik devre tasarımı yapmak,
Elektronik devreyi gerçekleştirmek,
İhtiyaç olursa bilgisayar ile kontrol edilebilen projeler geliştirmek,
Tamamlanan projenin testini gerçekleştirmek,
Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmektir.
C. MESLEK ELEMANINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Ağ işletmenliği meslek elemanlarının;
Sistemli düşünme gücüne sahip,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
Sabırlı ve dikkatli, sorumluluk sahibi,
Şekiller arasındaki ilişkileri algılayabilen
Ayrıntılara önem veren
Bireysel karar verme yeteneği güçlü olan,
Mantığı güçlü, dikkatli ve de sabırlı,
Yabancı dile ilgi duyan kimseler olmaları gerekir.
Web programcısı olmak isteyenlerin;
Tasarım ve görsel yeterliliğine sahip,
Yabancı dil bilen,
Ekip içinde çalışabilen,
Sistemli düşünebilen,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
Sabırlı ve dikkatli,
Bir konunun çözümlenmesi için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.
Veri tabanı programcısı olmak isteyenlerin;
Tasarım ve görsel yeterliliğine sahip,
Yabancı dil bilen,
Ekip içinde çalışabilen,
Sistemli düşünebilen,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
İyi derecede tanımlama yeteneğine sahip,
Sabırlı ve dikkatli,
Verilerin saklanması için yapılması gereken işlemleri bilgisayar diline aktarabilen kimseler olmaları gerekir.
Bilgisayar teknik servisi olmak isteyenlerin;
El ve güç aletlerini güvenli kullanma yeteneğine sahip,
Yabancı dil bilen,
Ekip içinde çalışabilen,
Sistemli düşünebilen,
Matematikle ilgili konularda başarılı,
Kendini yenileyebilen,
Araştırmacı,
Hassas çalışma tekniklerini kullanabilen,
Sabırlı ve dikkatli,
Bilgisayar ile anlaşabilme ve kontrol edilebilme özelliklerine sahip elektronik devreleri araştırabilme ve geliştirebilme yeteneğine sahip kimseler olmaları gerekir.
D. ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Ağ işletmenleri, endüstride ve işletmelerde bilgisayar kullanılacak iş ortamlarında çalışırlar. Ayrıca geniş ağ bağlantıları oluşturabilmek için dış ortamda, oluşturulan ağların yönetimi için sunucuların bulunduğu büro ortamlarında çalışırlar. Birinci derecede cihaz, alet ve yazılımlarla ilgilidirler. Ancak zaman zaman meslektaşları ve müşterilerle iletişim kurmaları gerekir.
Ağ işletmenleri el aletleri ile fazla çalıştıkları için çeşitli iş kazaları riski ile karşı karşıya kalırlar. Bilgisayarda çalışanların şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıklarına sebep olur.
Web programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle tasarım ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.
Veri tabanı programcısı, büro ortamında çalışır ve genellikle programlama ve görsel unsurlarla uğraşır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş oturarak yürütülür, ortam genellikle sessizdir.
Meslekteki hastalık riskleri; bilgisayar çalışanlarının görmeye yönelik sorunlarının başında göz sulanması, gözlerde tahriş ve batma, göz yorgunluğu, mavi ve çift görme gelmektedir.
Bilgisayarda çalışanların başlıca şikâyetlerini boyun, omuz, el, kol, ayak ve sırt bölgelerinde yorgunluğa bağlı rahatsızlıklar meydana getirir. Bu tür rahatsızlıklar eklem ve kas hastalıkları oluşturur.
Bilgisayar teknik servis elemanı, teknik servis (bilgisayar toplanan) ortamında, Elektronik devre yapımını gerçekleştirebileceği atölye ortamında çalışır. El aletlerini çok kullanır. Çalışırken diğer meslektaşlarıyla ve iş sahipleriyle etkileşim hâlindedir. İş çoğunlukla ayakta yürütülür, ortam biraz da olsa hareketlidir.
Meslekteki hastalık riskleri, bilgisayar teknik servis elemanları ayakta çok fazla vakit geçirirler. Bu nedenle vücut yorgunlukları fazla olur. Elektronik devreleri gerçekleştirirken baskı devre yapımında ortaya çıkan gaza karşı dikkatli olmak gerekir. Lehimleme yaparken yanma riskine karşı dikkatli olmaları gerekir.
E. İŞ BULMA İMKÂNLARI
Ağ işletmenleri, bilgisayar satış ve teknik destek firmaları, bankalar, sigorta şirketleri, ticarî kuruluşlar, internet servis sağlayıcıları, internet yayıncılık şirketleri, radyo televizyon şirketleri, araştırma şirketleri, borsalar, ulaştırma, lojistik firmaları ve hizmet sektöründe yer alan kamu kurum ve kuruluşlarında geniş iş imkânına sahiptirler. Ayrıca kendi adlarına iş yeri açabilirler.
Web programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait iş yerleri, internet üzerinden ticaret (e-ticaret) yapan firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Veri tabanı programcıları, kamu kuruluşları, bankalar ile özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler.
Teknik servis elemanları, bilgisayar toplama ve satış işlemi yapan firmalarda, bünyesinde bilgisayar bulunduran iş yerleri, şirketlerde, özel sektöre ait firmalarda çalışabilirler. Ayrıca kendilerine ait özel iş yerleri de açabilirler. Kaynak: Megep Modülleri...
F. EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Ø Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarını bitirenlere 3308 sayılı kanuna göre Ustalık Belgesinin yetki ve sorumluluklarına sahip İŞ YERİ AÇMA BELGESİ verilir.
Ø Anne ve/veya babasına ait çalışır durumda bir işyeri bulunanlar istemeleri halinde; işyerini ve mesleğini ilgili meslek kuruluşlarından belgelendirmeleri şartıyla Anadolu meslek programlarında bu işyerindeki meslekle ilgili alan/dala doğrudan kayıt edilirler (Not ortalamasına bakılmaksızın).
Öğrencilerimiz alanlarının devamı olan 2 yıllık meslek yüksekokullarını tercih etmeleri halinde ek puan alabilmektedirler.
Mezun Olunan Alan |
2 Yıllık Ek Puan Alınabilecek Programlar |
Puan Türü |
Bilişim Teknolojileri |
Basım ve Yayın Teknolojileri |
TYT |
Basın ve Yayıncılık |
TYT |
|
Bilgi Güvenliği Teknolojisi |
TYT |
|
Bilgi Yönetimi |
TYT |
|
Bilgisayar Operatörlüğü |
TYT |
|
Bilgisayar Programcılığı |
TYT |
|
Bilgisayar Teknolojisi |
TYT |
|
Coğrafi Bilgi Sistemleri |
TYT |
|
Görsel İletişim |
TYT |
|
Grafik Tasarımı |
TYT |
|
İnternet ve Ağ Teknolojileri |
TYT |
|
Mobil Teknolojileri |
TYT |
|
Sağlık Bilgi Sistemleri Teknikerliği |
TYT |
|
Sahne ve Gösteri Sanatları Teknolojisi |
TYT |
|
Web Tasarımı ve Kodlama |
TYT |
|
Yeni Medya ve Gazetecilik |
TYT |
Mezun Olunan Alan |
4 Yıllık MTOK Bölümleri |
Puan Türü |
Bilişim Teknolojileri
|
Adli Bilişim Mühendisliği (MTOK)
Bilgisayar Mühendisliği (MTOK)
Bilişim Sistemleri Mühendisliği (MTOK)
Biyomedikal Mühendisliği (MTOK)
Elektrik Elektronik Mühendisliği (MTOK)
Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği (MTOK)
Enerji Sistemleri Mühendisliği (MTOK)
Yazılım Mühendisliği (MTOK)
|
SAY |
Meslek Lisesi öğrencileri TYT ve AYT sonunda katsayı sıkıntısı olmadan istedikleri alanları (sözel, sayısal ya da eşit ağırlık olması farketmez) tercih edebilirler.
Meslek Lisesi öğrencileri TYT ve AYT sonunda, 4 yıllık MTOK-Mühendislik (Teknoloji Fakülteleri) programlarını tercih edebilirler.
MTOK (Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumları Kontenjanı)-Mühendislikler bölümleri SAY puanına göre öğrenci alacaktır.
4 yıllık MTOK-Mühendislik (Teknoloji Fakülteleri) programlarını ÖNCELİKLİ Meslek Lisesi öğrencileri tercih edebilir.
Teknoloji Fakültelerindeki Mühendisliklerin Diğer Mühendisliklerden Farkı
Teknoloji Fakülteleri diğer mühendisliklere göre daha uygulamaya yönelik
Teknoloji Fakültelerinde yaz stajı dışında bir sömestr işyeri eğitimi var
Teknoloji Fakültesi mezunları pedagojik formasyon alıp mesleki ve teknik okullarda öğretmen olabilirler
Bir yıl sayısal hazırlık okurlar
MTOK Programlarındaki öncelik kendi alanının devamı olan bölümler için geçerlidir.
Adres:
YAYLACIK MAH. DÜZKÖY CAD. AKÇAABAT MESLEKI VE TEKNIK ANADOLU LISESI BLOK NO 18 AKÇAABAT / TRABZON
Telefon
0 462 227 5894